SEO - Search Engine Optimization
10 gode råd om SEO
Hvad er Søgemaskineoptimering?
Ja, det er enkelt nok - det er simpelthen blot at optimere på de parametre søgemaskinerne bruger til at indekserer de enkelte sider i din Webside. Jo bedre parametrene opfylder søgemaskinens kvalitetskrav jo højere i søgeresultatet vil din webside vises.
Ja - det var jo nemt nok.....det svære er jo så at kende de enkelte parametre og hvordan de optimeres, samt ikke mindst at kunne afsætte tiden til det. Især det med tiden er et problem for mange. Search Engine Optimization SEO – eller Søgemaskineoptimering på dansk er en on-going process der altid bør gentages for at opnå og fastholde en god placering i søgemaskinerns søgeresultat.
I Danmark foregår langt de fleste søgninger med Google. Så med mindre du driver en internationalt orienteret webside er det overfor Google du skal bruge din (eller vores) tid.
Men hvorfor laver Google ikke bare en lang liste med de ting man skal gøre?
Det er fordi Google først og fremmest ønsker at præsentere deres brugere for det mest relevante søgeresultat - og ikke en webside der "kunstigt" er blevet blæst op på side 1. Så for at præsentere deres brugere for det bedste resultat, optimerer Google på deres søgemaskine relativt jævnligt. Det betyder at det, der for 2-3 år siden var god praksis, kan være virkningsløst eller direkte skadeligt for din webside idag.
Hvad skal der gøres?
Som antydet ovenfor er der ikke en entydig opskrift på søgemaskine optimering. God SEO forandres og udvikles løbende for at tilpasses Google's ændringer. Men hvis du ikke allerede har styr på nedenstående, så vil vi ihvertfald anbefale dig det som det første:
- Definér de søgeord og søgeords-sætninger du vil optimere på. Det vil naturligvis være relateret til de produkter eller ydelser du tilbyder.
- Lav en unik og beskrivende tekst der indeholder søgeord og sætninger på en naturlig måde. Helst i starten af teksten. Tekstens længde er der lidt diskussion omkring - undersøgelser viser at omkring 2400 ord er optimalt.
- Sørg for at søgeord eller sætning bliver en del af den enkelte websides title-tag (vises i webbrowserens faneblad).
- Sørg for at søgeord eller sætning bliver en del af websidens overskrift - formatteret med H1
- Billeder på websiden bør som minimum navngives med et sigende navn - f.eks. "stor-caffe-latte-35-kroner.jpg" og beskrivende alternativ tekst (alt-text) på 10-15 ord. Naturligvis indeholdende dine søgeord eller sætning.
- Optimér websidens hastighed.
- Få andre til at linke til din webside. Især links fra sider der har høj placering i Google vil kunne forbedre dit eget søge resultat væsentigt. Linker du tilbage bliver det endnu bedre.
- Lav interne links på din webside. Det gør det nemmere for Google at finde og indeksere alle dine sider.
- Start i det små - det vil være alt for ambitiøst at gå efter "landsdækkende" søge ord. Vælg f.eks. istedet søgeord der relaterer sig til et begrænset område. F.eks. "Roskilde Tandlæge".
- Bliv ved - du må ikke give op. Det er en langvarig proces at udføre Søgemaskine optimering. Så hvis der er nogle der fortæller dig at de på 1uge kan få dig placeret på side 1 i Google´s søgeresultat - så er de enten fulde at løgn eller også er det for komplet ubrugelige søgeord.